Τί λέγω ταῦτα; καί αὐτή μόνη ἡ φωνή τοῦ θείου Βαρσανουφίου, ἁγία
ἐπιστεύετο νά εἶναι. Ὅθεν πολλοί ἐπεθύμουν καί παρεκάλουν τόν ἅγιον νά
ἀξιώθοῦν διά νά τόν προσκυνήσουν καί νά ἀκούσουν τήν ἁγίαν φωνήν του.
Ἐπίστευον γάρ ὅτι αὐτή θέλει εἶναι εἰς αὐτούς σκέπη μεγάλη καί βοήθεια
Ἀποκρ. σκζ᾽, ἀλλά καί αὐτό τό ψιλόν ὄνομα τοῦ ἀββᾶ Βαρσανουφίου, ἐν μόνῃ
τῇ διανοίᾳ, ἐπικαλούμενον ἐνήργει καί βοήθειαν ἐπροξένει εἰς τούς αὐτό
ἐπικαλουμένους, καθώς ἔνα τοιοῦτον ἐνεργήθη εἰς τήν ἡγούμενον τοῦ
Κοινοβίου Αἰλιανόν. "Ελεγε γάρ πρός αὐτόν, ζητοῦντα πῶς νά δίδῃ ἑκάστῳ
ἀπόκρισιν, ὁ ἄλλος Γέρων θεῖος Ἰωάννης, «ὅπου οῦν φθάσῃς, αἴτησαι ἐν τῇ
διανοίᾳ σου τόν ἅγιον Γέροντα, ὅτι Ἀββᾶ, τί λαλήσω; καί μή μεριμνήσῃς τί
εἴπῃς» Ἀπόκρ. φπα᾽͵ Τοιαῦτα μέν μεγάλα χαρίσματα ἠξιώθη νά λάβῃ καί εἰς
τοσαύτην τελειότητα ἀρετῶν ἀνέβη ὁ μέγας ἐν Πατράσι Βαρσανούφιος, ἀλλά
τὰ τόσα μεγάλα χαρίσματα ἦτον, ἀδελφοί μου, συντροφιασμένα καί μέ τόσους
μεγάλους πειρασμούς, ὅσους δέν δύναταί τινας ὅχι νά ὑπομείνῃ
πραγματικῶς, ἀλλ᾿ οὐδέ νά ἀκούσῃ μέ μόνην ψιλήν ἀκοήν' καί ἄκουσον αὐτοῦ
γράφοντος πρός τὸν ἀπὸ Μηρωσάβης Ἰωάννην“ «ἐάν γράφω σοι, οὔς ὑπέμεινα
πειρασμούς, ἔτι λέγω σοι, οὐ βαστάζουσι τά ὦτά σου' ἀλλά τάχα οὐδέ ἄλλου
τινός εἰς τὸν καιρόν τοῦτον» Ἀποκρ. ιγ '. Ἀλλά καί μεγάλας ἀσθενείας ὁ
τρισμακάριος ἐδοκίμασε, πλήν μέ τόσην γενναιότητα, ὥστε ὅπου ἐν τῇ
ἀσθενείᾳ του ποτέ εἰς κλίνην δέν ἔπεσε νά ἀναπαυθῇ, ἀλλ᾽ οὔτε ἄφηνε ποτέ
τό ἐργόχειρόν του Ἀποκρ. ρξζ'. Καί δικαίως τοῦτο ἔγινε“ διότι τὰ μεγάλα
χαρίσματα,
ἔχουσι καί μεγάλους πειρασμούς' καί ὅποιος δέν χύσει αι μα Πνεῦ μα ἄγιον
νά λάβῃ δέν ἠμπορεῖ ὅθεν εἰπεν ὁ Πέτρος ὁ Δαμασκηνός, 40 «δός αἱμα,
καί λάβε Πνεῦμα». Καί ἄλλον δέ Πατήρ εἶπε «δεῖξον ἔργα, καί ἀπαίτει
μισθούς». ᾽Εζη δέ ὁ ἅγιος οὑτος ἐπί τῶν χρόνων τοῦ Βασιλέως
Ἰουστινιανοῦ, κατά τὸν ἕκτον αἰῶνα, ἤτοι εἰς τούς ἑξακοσίους χρόνους ἀπό
Χριστοῦ. Εἰς διάστημα δέ πεντήκοντα ὁλοκλήρών χρόνων καί ἐπέκεινα,
ἄνθρωπος δέν εἶδε τὸν Ὅσιον τοῦτον μέ τό νά ἧτο κεκλεισμένος μέσα εἰς
ἕνα μικρότατον κελλάκι, ωσάν μέσα εἰς ἕνα τάφον, ὡς εἴπομεν, καί πλήν
τοῦ ἄρτου καί ὔδατος, ἄλλο τι φαγητόν δέν ἔφαγεν εἰς τούς χρόνους
αὐτούς“ ὅθεν ταῦτα ἀκούοντας περί αὐτοῦ ὁ τότε Πατριάρχης Ἱεροσολύμων,
Εὐστόχιος ὀνομαζόμενος, καί μή πιστεύοντας αὐτά ὡς παράδοξα, ἠθέλησε νά
τόν ἰδῇ. Καί λοιπόν παίρνοντας ἀνθρώπους μαζί του, ἐπῆγεν εἰς τό
εγκλειστη ριον τοῦ Ὁσίου, καί εὐθύς ὅπου ἐδοκίμασε νά χαλάσῃ τὸν τοῖχον
καί νά ἔμβῃ μέσα, ὥ τοῦ θαύματος; εὐγῆκε φωτία καί ὀλίγον ἔλειψε νά
κατακαύσῃ καί ἐκεῖνον καί τούς ἀνθρώπους ὅπου εἶχε μαζί του, καθώς ταῦτα
μαρτυρεῖ ὁ Σχολαστικός Εὐάγριος ἐν τῷ λβ κεφαλαίῳ τοῦ δ' βιβλίου τῆς
Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας του, ἐπί λέξεως γράφων:
«Γεγόνασι δέ κατ᾿ ἐκεῖνο καιροῦ ἄνδρες θεοφόροι, καί μεγάλων σημείων
ἐργάται πολλαχοῦ μέν γῆς, ων δέ τό κλέος ἑκασταχοῦ διέλαμψε,
Βαρσανούφιος Αἰγύπτιος γένος. Οὑτος ἐν σαρκί τόν ἄσαρκον διήθλευσε βίον,
ἔν τινι φροντιστηρίῳ ἀγχοῦ Γάζης τοῦ πολίσματος, ὥστε πολλά μέν, καί
μνήμης κρείττονα θαυματουργῆσαι, πιστεύεσθαι δέ καί ζῆν αὐτόν ἐν οἰκίσκῳ
καθειργένον' καίτοι γε ἀπό τούτου πεντήκοντα καί πρός γε χρόνων, οὔτε
ὀφθέντα οὔτε ἐπί γῆς τινος μετειληφότα' οἷς δυσαπιστῶν Εὐστόχιος ὁ τῶν
Ἱεροσολύμων πρόεδρος, ἐπειδάν διορύττειν τόν οἰκίσκον ἔγνω, οῦ καθεῖρκτο
ὁ ἄνθρωπος τοῦ Θεοῦ, πῦρ ἐκθορόν, μικροῦ αὐτόσε πάντας ἐνέπρησεν». Ἀφ᾽
οὑ δέ ὁ μέγας Βαρσανούφιος τόν τοῖς ὁσίοις πρέποντα ὔπνωσεν ὔπνον καί
ἀπῆλθε πρός ὅν ἐπόθει Χριστόν, ἐβάλθη εἰς τήν θήκην αὐτοῦ ὁ Γέρων
ἐκεῖνος ὁ οἰκῶν ἐν τῷ Κοινοβίῳ, καθώς ἔτι ζῶν προεφήτευσε καί τοῦτο ὁ
αὐτός θεῖος Βαρσανούφιος“ καί ὅρα τήν ρνγ' ἐρώτησιν.
Πρέπει δέ νά ἠξεύρουν οἱ ἀναγνῶσται, ὅτι δύο ἐστάθησαν Βαρσανούφιοι,
ἑνας ὁ παρὼν ἄγιος καί ὀρθοδόξατος Πατήρ, καί ἄλλος αἱρετικός, ἐκ τῆς
αἱρέσεως τῶν μονοφυσιτῶν, οἵτινες καί ἀκέφαλοι καί δεκακέρατοι
ὠνομάζοντο, διότι εἰχον πολλούς ἀρχηγούς τῆς αἱρέσεώς των, τόν ὁποῖον
αὐτόν αἱρετικόν Βαρσανούφιον ἀναφέρει ὁ θεῖος Σώφρόνιος, ὁ Πατριάρχης
Ἱεροσολύμων 42 εἰς τόν λίβελλον, ἤτοι εἰς τήν ἔγγραφον ὁμολογίαν τῆς
πίστεως, ὅπου ἔστειλε πρός τήν ἐν Κωνσταντίνουπόλει συγκροτηθεῖσαν κατά
τῶν μονοθελητῶν ἁγίαν καί οὐκουμενικήν ἔκτην Σύνοδον. Ὅτι δέ ὁ θεῖος
Βαρσανούφιος, ὁ νῦν ἡμῖν προκείμενος εἰς διήγησιν ἦτον ὀρθοδοξότατος καί
ἐδέχετο αὐτόν ἡ τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησία ως ἄγιον, ἐβεβαίωσε καί ὁ ἅγιος
Πατριάρχης Ταράσιος ἐρωτηθείς περί τούτου ἀπό τόν ἅγιον Θεόδωρον τόν
Στουδίτην. Βεβαιοῖ δέ καί ὁ αὐτός Θεόδωρος ὁ Στουδίτης ἐν τῇ αὐτοῦ
Διαθήκῃ΄ καί τέλος πάντων ἐπιβεβαιοῖ καί αὐτή ἡ ἰδία ἁγία εἰκὼν τοῦ
θείου Βαρσανουφίου, ἡ ὁποία ἕως εἰς
τούς καιρούς Θεοδώρου τοῦ Στουδίτου, ἦτον εἰς τήν μεγάλην τοῦ Χριστοῦ
Ἐκκλησίαν μαζί μὲ τὰς λοιπάς ἱεράς εἰκόνας τῶν ἁγίων Πατέρων, Ἀντωνίου,
λέγω, Ἐφραίμ καί πολλῶν ἄλλων ἁγίων“ ἴνα δέ ἀξιοπιστοτέρα ἡ περί τούτου
μαρτυρία γένηται, ἰδού ἐκθέτω ἐδῶ τά ἴδια λόγια τοῦ ἁγίου Θεοδώρου τοῦ
Στουδίτου, καθώς εἶναι γεγραμμένα ἑλληνιστί.
«Προσέτι καί πᾶσαν βίβλον θεόπνευστον Παλαιᾶς τε καί Νέας Διαθήκης
ἀποδέχομαι. ᾽᾽Ετι μήν καί πάντων τῶν θεσπεσίων Πατέρων, Διδασκάλων τε
καί Ἀσκητῶν τούς βίους τε καί τά θεῖα συγγράμματα. Τοῦτο δέ λέγω διά τόν
φρενοβλαβῆ Πάμφιλον, τόν ἀπό Ἀνατολῆς φοιτήσαντα καί τούς δέ τούς
Ὁσίους διαβαλόντα' λέγω δή, Μᾶρκον, Ἡσαΐαν, Βαρσανούφιον, Δωρόθεόν τε
καί Ἡσύχιον' οὐ μήν Βαρσανούφιον καί Δωρόθεον τούς τῶν Ἀκεφάλων
συνακεφάλους, καί τούς τοῦ λεγομένου Δεκακεράτου συνομοκεράτους καί ὑπό
τοῦ ἐν ἁγίοις Σωφρονίου ἐν τῷ Λιβέλλῳ αὐτοῦ ἀναθεματιζομένους: ᾿Ετέρων
δηλονότι παρά τούς δέ ὄντων τῶν προειρημένων, οὔς ἐγώ πατροπαραδότως
ἀποδέχομαι δι᾿ ἐρωτήσεως τοῦ ἤδη ἀρχιερατεύσαντος Ταρασίου τοῦ ἁγιωτάτου
Πατριάρχου, ἑτέρων τε ἀξιοπίστων προσώπων, αὐτοχθόνων τε καί
ἀνατολικῶν, ὥς τε καί τὴν εἰκόνα Βαρσανουφίου ἐν τῇ θείᾳ ἐνδυτῇ τῇ τῆς
μεγάλης Ἐκκλησίας συνίστασθαι τοῖς ἁγίοις Πατράσιν Ἀντωνίῳ, Ἐφραίμ καί
ἑτέροις“ καί ὡς μήτι ἐν ταῖς διδασκαλίαις αὐτῶν εὑρηκώς ἀσέβημα'
τοὐναντίον δέ, καί πολλήν ψυχικήν λυσιτέλειαν».
Πρώτη εισαγωγή και δημοσίευση κειμένων στο Ορθόδοξο Διαδίκτυο από τό Βιβλίο:
ΒΑΡΣΑΝΟΥΦΙΟΥ ΚΑΙ ΙΩΑΝΝΟΥ
ΚΕΙΜΕΝΑ ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ ΚΑΙ ΗΣΥΧΑΣΤΙΚΑ
EΡΩΤΟΑΠΟΚΡΙΣΕΙΣ
Η επεξεργασία σάρωσις βιβλίου (scaning) , επιμέλεια μορφοποίηση κειμένου και εικόνων έγινε από τον Ν.Β.Β
Επιτρέπεται η αναδημοσίευση κειμένων στο Ορθόδοξο Διαδίκτυο, για μη εμπορικούς σκοπούς με αναφορά πηγής το Ιστολόγιο:
© ΠΗΔΑΛΙΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
http://www.alavastron.net/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου