H Eκκλησία
μας αυτή την Κυριακή μας προβάλλει την παραβολή του σπορέως και την
μνήμη των αγίων Πατέρων της Ζ΄οικουμενικής Συνόδου,
η οποία
εκήρυξε εικονιζόμενον τον εσαρκωμένο Λόγο και Υιό του Θεού και έδωσε
τέλος στις γνωστικιστικές και πλατωνικές απόψεις περί θείου. Εξάλλου, ο
απόστολος της σημερινής ημέρας είναι αφιερωμένος στον αιρετικό άνθρωπο,
μία πληγή, ένα ασθενές και ετοιμοθάνατο, αν όχι αποκομμένο πλήρως μέλος,
στο σώμα της Εκκλησίας. Θα σταθούμε σε ολίγα σημεία περί αίρεσης,
κάνοντας όσο πιό πολύ σαφή γίνεται την θέση της εκκλησίας.
Πρώτον,
πρέπει να καταστήσουμε σαφές, πώς στην ύποπτη εποχή πού ζούμε , είναι
σχεδόν παράνομο να μιλάμε για τις αιρέσεις εν ονόματι της δημοκρατικής
ανοχής και της υδαρής αγαπολογίας, πού δοκιμάζει τους ασθενέστερους και
πλέον επιρρεπείς στην κολακεία χριστιανούς, ποιμένες και εκ του
ποιμνίου. Η αίρεση για την εκκλησία αποτελεί παραχάραξη στην άπαξ
παραδεδομένη από τον Κύριο και τους αποστόλους αλήθεια, μία εκλογή
αλήθειας ή μάλλον μια παρουσίαση αλήθειας με υποκειμενικά κριτήρια. Η
Εκκλησία από νωρίς ξεχωρίζει και διακρίνει την αίρεση από τον αιρετικό.
Αποφθεγματικά είναι γνωστό πώς "μισούμε την αίρεση,αλλά όχι τον
αιρετικό". Στην παράδοση μας δεν τίθενται ιεροεξεταστικά κριτήρια. Ο
αιρετικός θεωρείται ως συμπαθές θύμα του ιδίου του εγωισμού του και η
αίρεση αποτέλεσμα μιας αλαζονείας ιδιότυπης, στην οποία παραδίνεται
κάποιος αποπτύοντας την μακαρία απλότητα και την εκκλησιαστική υπακοή.Η
Εκκλησία θεραπεύει διά της ορθοδοξίας , αλλά και αποκόβει το μέλος από
το σώμα της εγκαίρως και συνοδικώς εκφραζόμενη , ούτως ώστε όπως
χαρακτηριστικά λέγεται " να μην μεταδοθεί η ασθένεια και στα άλλα".
Πρώτον
χαρακτηριστικό της αίρεσης είναι η ακατάσχετη ηθικολογία και μια στυγνή
πουριτανική επιμονή στην καθαρότητα, πού μέσα στους κόλπους της
εκκλησίας ονομάζεται και ευσεβισμός. Τα σκάνδαλα των κληρικών και των
λαϊκών μεγεθύνονται, παρουσιάζονται με αρρωστημένη σχεδόν εμμονή στο
κοινό. Ο αποκομμένος, παραδομένος σε μια αυτολατρεία και αυτοδικαίωση ,
συγκρίνει τον εαυτό του , ιδανικοποιημένο και εκφραστή μιας ιδία ηθικής
καθαρότητας, με όλους τους άλλους και επιμένει να θεωρεί ανώτερο πάσης
αμαρτίας τον τύπο του, κολαζομένους δε τους άλλους. Πρόκειται για έναν
αρρωστημένο ζήλο χωρίς ευσπλαχνία, χωρίς συμπάθεια για τον συναμαρτωλό,
μια θεώρηση της εκκλησίας εντελώς δικανική και αυστηρή, σχεδόν
απάνθρωπη. Η Εκκλησία δεν αντιμετωπίζεται σαν συνάθροιση ασθενών
ανθρώπων πού επιζητούν την υγεία, αλλά σαν σώμα δύο ταχυτήτων στο οποίο
προτεραιότητα έχουν οι κατ'επίφασιν αναμάρτητοι.
Σύνηθες
χαρακτηριστικό των αιρετικών είναι η απολυτοποίηση της Γραφής. Η Γραφή
αντιμετωπίζεται σαν ένας απόλυτος και αλάθητος ηθικός και νομικός
κώδικας από έναν πλαστό νομοθέτη θεό. Η παρερμηνεία και οι εύκολες
περικοπές για να στηρίξουν προφάσεις και ανακρίβειες είναι στο πρόγραμμα
των αιρετικών. Επαναλαμβάνοντας στεγνά και μονότονα ρητά από τις Γραφές
και μάλιστα παραποιημένα, επιχειρούν με σοφιστικες διαδικασίες να
επιβάλουν υποκειμενικότητες και πλάνες και να διασπειρουν πανικό στους
ανυποψίαστους, πού για αυτούς αποτελεί απόδειξη αμάθειας και αμαρτωλού
βίου. Ο αιρετικός αγνοεί την Γραφή ως έργο της Εκκλησίας και άρα την
Εκκλησία ως αποκλειστική ερμηνεύτρια των Γραφών, εφ όσον το άγιο Πνεύμα
της Γραφής είναι το αυτό και αρμόδιο της Εκκλησίας. Αγνοεί την
ταπείνωση, την απλότητα, την υπακοή, τον ασκητικό βίο, την πίστη πού
σημαίνει εμπιστοσύνη στην παράδοση της ερμηνείας. Αγνοεί τέλος τον
λειτουργικό χώρο και χρόνο εντός του οποίου διασαφηνίζονται και
πληρώνονται τα αποστολικά και γραφικά χωρία, το ευαγγέλιο.
Αρχαία
αίρεση στην εκκλησία και μητέρα των αιρέσεων είναι ο γνωστικισμός. Ένα
θρησκευτικό σύστημα πού υποτίθεται αναζητά μια απόκρυφη γνώση σε έναν
κόσμο πνευματικό και εξαίρει ή δαιμονοποιεί την ύλη. Οι γνωστικιστές
αναζητούν τον αληθινό Θεό στον κόσμο των νεφελών και θεωρούν τον κόσμο
δαιμονικό κατασκεύασμα.Έτσι δημιουργείται μια εντύπωση ελιτιστών
ανωτέρων ανθρώπων, αποκομμένων από την φυσική πραγματικότητα και
κεχωρισμένων από τον δαιμονικό κόσμο των πολλών πού μαστίζονται από την
αγνωσία. Εύκολα μπορούμε να διακρίνουμε τέτοιους ανθρώπους μέσα στην
Εκκλησία. Ο γνωστικισμός σήμερα επιβιώνει στην θεωρητική μασονία και σε
άλλα φιλοσοφικά συστήματα, τα οποία γοητεύουν σαν κάτι διαφορετικό,
χωρίς όμως να δίνουν απαντήσεις. Πρόκειται περισσότερο για ομάδες
πολιτικών και οικονομικών συμφερόντων με ένα φιλοσοφικό ένδυμα, από το
οποίο λείπει και αυτή η θεωρητική ομοιομορφία.
Άλλο
χαρακτηριστικό των αιρέσεων είναι η εξάρτηση από και η λατρεία του
ποιμένα. Άνθρωποι πού απέτυχαν να επιβληθούν μέσα στην Εκκλησία και πολύ
συχνά να καταξιωθούν στην κοινωνία των ανθρώπων, αναλαμβάνουν
εργολαβικά την διαποίμανση ψυχών μέσα σε σέχτες και παραθρησκευτικές
ομάδες. Ενώ απορρίπτουν το αλάθητο της συνοδικότητας και κάθε έννοια
ιεραρχίας και πνευματικής πληρότητας μέσα στην κανονική Εκκλησία, τα
οποία ονομάζουν εξουσιασμό, αναλαμβάνουν οι ίδιοι να εξουσιάζουν με
δυναστική συνέπεια ψυχές και ζωές ανθρώπων. Η εξάρτηση από τον ποιμένα,
πού αναλαμβάνει ρόλο αλάθητου καθοδηγητή και τυρρανίσκου είναι
αρρωστημένη, έντονη και δεν επιδέχεται κριτικής και αμφισβήτησης.
Τίθενται σε κίνδυνο οι ψυχές, η σωματική και πνευματική υγεία, η ζωή η
ίδια πολλές φορές, η αξιοπρέπεια και η περιουσία ανθρώπων , πού σε
κάποια φάση αδυναμίας εμπιστεύτηκαν σε ανθρώπους ομοιοπαθείς και
μελλοθάνατους την ίδια τους την ύπαρξη.
Οφείλουμε
να αναφερθούμε στα συστήματα αυτοπραγμάτωσης και αναζήτησης εαυτού,
ανατολικών περισσότερο δοξασιών παρά αιρέσεων θα λέγαμε, αν σε όλα αυτά
βέβαια πολύ συχνά δεν ανακάτευαν τον Χριστό και την Εκκλησία. Άνθρωποι
παρακινημένοι από το συρμό και από ποταπές μεταφυσικές ανησυχίες,
προσπαθούν να επιτύχουν στην ζωή με υλιστικά κριτήρια, επιλέγοντας
διάφορες τεχνικές ανατολικής προέλευσης. Αλλοι αναζητούν τον εσώτερο
εαυτό τους δαπανώντας ύπαρξη, ψυχή, χρόνο και χρήμα σε περίπλοκες και
ακατανόητες τεχνικές, μόνο και μόνο γιατί τις επιβάλλει η μόδα. Ο
εσώτερος εαυτός μας είναι κάτι πού αποτελεί αντικείμενο της ορθόδοξης
μυστικής και ασκητικής παράδοσης. Μεσα στην Εκκλησία επιτυγχάνουμε την
λύτρωση και την προκοπή στην τελειότητα σαν μέλη μιας κοινωνίας ανθρώπων
και όχι σαν ξεχωριστά άτομα πού απλώς τυγχάνει να συμβιώνουν και να
υποφέρουν , αν όχι να υπερέχουν από τους άλλους.
Τέλος, δεν
θα παραλείψουμε να αναφερθούμε στις χιλιαστικές δοξασίες και στις
εγκόσμιες βλέψεις πού εμπνέουν και στηρίζουν πολλές αιρέσεις. Ο Χριστός
μας αποσαφήνισε πώς η βασιλεία των ουρανών δεν έρχεται μετά παρατηρήσεως
αλλά "εντός ημών εστί" και η Εκκλησία μας δεν παραλείπει να μας
υπενθυμίζει πώς "όταν τον κόσμον κερδήσωμεν,τότε τον τάφον οικήσωμεν".
Χωρίς η εκκλησία να αγνοείτην ομορφιά και την χρηστικότητα αυτού του
κόσμου (και το αντίθετο θα αποτελούσε αίρεση), μας διδάσκει όμως την
ματαιότητα του και κηρύσσει Ιησούν Χριστόν βασιλέα σε ένα διαφορετικό
βασίλειο. Όχι έναν εξουσιαστη αντί-χριστο πού τάζει φθαρτά πλούτη και
μεγαλεία, αλλά αυτόν τον βασιλέα της ειρήνης πού παρέχει την πνευματική
και αιώνια βασιλεία. Κάνοντας ο Χριστιανός χρήση του καλού κόσμου πού
έπλασε ο Θεός , δεν επιθυμεί να εξουσιάσει και να επιβληθεί πάνω στους
άλλους, αλλά να γίνει για τον αδελφό ζωντανή και περιφερόμενη ειρήνη και
βασιλεία του Θεού, ώστε να επικρατήσει το θέλημα Του και επί της γης.
Σαφές
είναι πόσο επίκαιρη και σοβαρή είναι η πραγματικότητα και η παγίδα της
αίρεσης εντός και εκτός εκκλησίας. Ο Χριστιανός με καλλιέργεια της
εσωτερικής αληθινής ταπείνωσης, με κόπο και άσκηση στην υπακοή στην
εκκλησιαστική εμπειρία, με λειτουργική ζωή και κατάλληλη καθοδήγηση στην
ανάγνωση και ερμηνεία των γραφών ,με συχνή μυστηριακή ζωή και μια καλή
αμφίδρομη σχέση με τους πατέρες του, στερεώνεται στην χαρά και την χάρη
της ορθοδοξίας και πραγματώνεται στην κοινωνία των αδελφών του. Ας
αγαπήσουμε την πίστη, δηλαδή την εμπιστοσύνη στην εκκλησιαστική
εμπειρία. Θα αποφύγουμε σίγουρα το βάραθρο και την θανατερή αρρώστια της
αίρεσης.
Read more: http://iereasanatolikisekklisias.blogspot.com/2014_10_01_archive.html#ixzz3JQYmhhmW
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου